Hello.Do Follow Me. Back To Dashboard? Nice To Meet You.Visit Here Again =3
Little Adamantium

Saturday, 30 June 2012

Lambaian July 2012


Hello bloggers!
welcome home July 2012 and farewell June 2012. 
thank you for the wonderful moments of  June 2012. perghhh! aku sangat sangat enjoy dengan bulan cuti kali nie. haha banyak lagi benda menarik sebenarnya yang dah berlaku and biarlah ianya menjadi rahsia. hehe
rahsia lah sangat. apa pun, tak lama lagi aku dah nak start kelas,so perancangan aku untuk bulan ini adalah 
lesen memandu
new semester
new novel
kerja part time
booked ticket
Nikon D3100

perghh! kemain wishlist aku. hahaha..

ohh ya.. July 2012.. 
thank you juga sebab hari ini aku telah menamatkan mogok merajuk yang aku telah lancarkan kat kawan aku hari tue. memandangkan dia dah sampai ke Sabah pun tadi malam so aku happy. haha. 
welcome home babe!
tak sabar nak jumpa sebab nak suruh ko spend aku makan kat Upperstar lagi haha.


Thursday, 28 June 2012

Kecewa dengan Germany dan Domain | Hosting

Hello blogger's.. satu hari suntuk aku nda online sebab ketiadaan WiFi. maklumlah, menumpang WiFi free dari jiran. tak boleh nak sakit hati sebab tue WiFi orang lain, tapi hati aku nie hah, makin sakit bila Germany kalah dengan Italy. Hamppehhh! 

kecewa yang teramat sangat sebab daripada first game sampai lah ke semi-final, akhirnya Germany kalah dengan Juara FiFa World Cup 2006 iaitu Italy. wa sudah under estimate lu Italy. team lu memang hebat dan gempak tapi arghhh tak puas hati. kenapalah 2nd goal tue buat hati wa sakit. sakit bukan apa, tapi sakit dengan kenyataan yang wa buat dekat Timeline fb wa. dushhh! padan muka.


'Kalau Italy menang, tukar laa p domain and hosting ni esok. fFuhhh please laa Germany, don't break my heart. but u did. arghhhh! ! !

tetiba buat statement macam tue and bila Italy menang, aku kena berpegang dengan kenyatan tersebut. Hello domain and hosting. sabar yerr.. nda lama lagi, wa tukar laa nie tapi tunggulah dulu semester baru buka dalam masa dua minggu lagi. 

followers baru seciput tapi dah nak tukar hosting dan domain. takpa la, bukan aku nak kisah sangat kejar followers, tapi aku tak nak blog ni problem lagi sebab nie adalah blog baru. blog lama aku dah kena delete. rindu dengan blog lama. nak cari member lama pun satu hal, nasib laa ada jumpa balik juga. sad sad.

 then ada blogger ni suggest kat aku untuk tukar domain and hosting. termakan dengan kata-kata yang bukan hasutan dan price $$ yang dia bagi pun murah so, Yes bro. bagi saya masa. next month saya tukar domain and hosting. 


p/s : Spain, please laa jangan kasi kecewa hati wa lagi. kalau tak, wa borong novel novel yang ada dalam wishlist wa nie.

Wednesday, 27 June 2012

Spontaneous Thursday #4

" Xabi Alonso scored both of the goals and was awarded as the Man of the Match. I Heart You SPAIN #VivaLaEspana "

I'am Xabi for the whole day. Next is Germany. Come on Germany, lepas nie kalau lu menang dan mara ke Final pastinya hati wa jadi gundah gulana sebab wa sokong lu Germany dan eSpain. terpaksa wa berpatah arang kalau macam nie. 

apa beza Spontaneous Thursday dan Wordless Wednesday nie?
Spontaneous Thursday - adalah ayat
Wordless Wednesday - hanyalah sebuah gambar

My best friend's wedding to be | Pengapit


siapa pernah jadi pengapit pengantin perempuan? orang cakap, kalau jadi pengapit nie konon nya jodoh dorang akan cepat sampai haha tapi sampai sekarang jodoh aku ni hah tak sampai sampai juga. orang tue sibuk nak sambung degree hihi. btw, nie picture awal tahun kot, one of my cousin's wedding. actually ada dua tapi tak ada picture cousin yang sorang lagi. heh! jadi pengapit nie pun kira boleh nervous ok. 

alhamdulillah, tadi pagi dapat message dapat kawan baik aku. akhirnya tarikh untuk pernikahan dia telah di percepatkan dan di tetapkan pada pertengahan bulan Ogos iaitu masa RAYA ok. dan dia juga telah memilih aku sebagai pengapit pengantin bagi pihak dia.  EXCITED. well, you know RAYA? itu bermakna, pada tahun ini aku akan beraya di Pahang, bukan di Sabah dan ini adalah raya terakhir aku bersama dia sebelum dia bergelar 'Isteri' .. sanggup lah aku pujuk ayah and mak aku berabis lepas ni supaya dapat lepaskan aku untuk beraya kat Pahang. 
 imagine, kawan baik korang nak kawen and dia pilih korang sebagai pengapit dia, siapa yang tak terharu? 

punya aku excited and rasa sebak.. sedih.. nak nangis pun ada sebab aku sendiri tak sangka jodoh dia dengan orang lain sebenarnya. apa pun, aku tumpang gembira sangat sangat. suppose by the end of the month, dia akan turun ke Sabah tapi memandangkan tarikh wedding dia dah nak hampir, so mungkin tak jadi kot turun sini. 

aku dah plan nak bagi gift kat dia tapi dalam di lemma pula daa. baru baru nie masa fetching my mom kat KKIA Terminal 2, aku sempat singgah kat kedai Diamoney sebab nak cuci cincin. then i saw a couple pendant. dah jatuh hati pun rasanya masa tu and kalau boleh nak beli terus tapi aku tak bawa purse pula. bagus. keluar ke area bandar tapi tak bawa I/C and purse. so nice. and lupa pula nak take picture. so aku just google and found this picture. lebih kurang macam nie la..


then masa tengah online facebook pula, baru teringat pasal order beg hari tue. biasanya aku beli beg secara online dekat Lolavelyshop. actually nak beli satu jak untuk diri sendiri tapi bila tengok gambar nie, terus dah fikir lain. nak beli dua pula. haha one for me, one for my best friend. beige and yellow colour. just so nice.
so nak minta pendapat korang. which one is better? couple pendant or bag? please.. really need ur help. aku dah tak taw.. tapi jangan laa suruh beli dua dua pula. pokai habis. dah lah nak beli tiket untuk raya hehe. bukan berkira, just gift nie sebagai tanda aku menghargai persahabatan kami.. since dia pun nak kahwin daa. harap kami akan kekal berkawan sampai bila bila. 

p/s :
tadi dah bagi tahu ayah pasal nak jadi pengapit pengantin and my dad cakap," hah! jadi pengapit? silap silap nanti sangkut dengan orang sana pula. lagi susah. " oh dad! please laa okayy. kena suruh jadi pengapit, bukan nak jadi bakal pengantin. 

Tuesday, 26 June 2012

WORLDESS WEDNESDAY #3 McFlurry

Maksud Wordless Wednesday :
Pada hari rabu, semua blogger post gambar di blog mereka 
tanpa meletakkan apa apa description gambar tersebut,
biar gambar yang menceritakan tanpa korang letak apa-apa 
penjelasan.
For more info : Wordless Wednesday

I'm a super senior


finally. aku berjaya juga mendaftarkan diri sebagai Super Senior. kalau boleh aku nak melambat lambatkan lagi proses daftar nie haha. based on my previous entry, ini adalah semester terakhir dan peluang terakhir aku bagi aku. err bukan lah LAST sangat tapi bagi aku ini adalah yang terakhir sebab aku tak nak extend lagi. sakit weyhh! 

two or three weeks before final exam, pihak unit exam sudah keluarkan list name student yang kena bar dari amik final exam and yes. nama aku ada sekali. no.6 rasanya. haha aku masih ingat lagi. tue lah first time nama aku naik ke meeting exam and terus kena tampal kat luar pejabat. once list name dah keluar, aku mula cuak and buat rayuan untuk masuk FE. so after urus rayuan tue, aku buat relax and study sebab ada 6 paper kan nak kena amik.

then, habis jak final exam untuk paper ke-4 iaitu Operation Management, tetiba aku kenal panggil oleh PA untuk berjumpa dekat office. dalam fikiran aku masa tu, sah rayuan aku tak lulus ni. so aku pun pergilah ke office dengan Achap and Pie'e sebab dorang ada drop subject so memang kena extend without any intention
and sampai sana jak, PA aku terus hulur slip kat Achap, Pie'e and AKU. WHAT?? 

ohhmyyyy! rasa nak rebah jak masa tue. nak nangis pun, dah lambat. nak tak nak, wat muka happy. then Hanizam and Oyen pun terus datang and tanya. aku pun just show that slip kat dorang and muka dorang pun terus berubah jadi sedih. sorry guys, aku dah kecewakan korang. nak lagi Hanizam, dia lah yang paling frust bila dapat taw aku tak dapat masuk FE untuk paper finance.

sedih. ya. sepa yang tak sedih sebab tue last semester tapi boleh pula aku kena bar and extend satu semester sebab buat silap masa PnP. padan muka. banyak sangat main. nyesal pun dah terlambat. tapi bersyukur gak sebab Hanizam still bagi support and siap sindir aku. sengal! haha

so, 11hb Julai 2012 nanti aku kena daftar untuk semester ke-7. I'm a Super Senior okay. haha boleh lagi bangga. bukan nak trip tapi untuk push up diri aku study and buat yang terbaik memandangkan ini adalah kali terakhir aku amik paper nie.. lepas ni aku nak masuk kelas lecturer lelaki pula. tak nak perempuan daa.. 

korang yang tengah study tue and sekarang ni dalam semester ke 5 or 6.. or baru jak start semester, please. buat yang terbaik. study betul betul. jangan banyak buang masa and fikir benda yang tak berfaedah. tak pasal pasal kena repeat or extend semester. 

apa pun, harap dengan extand semester ni akan membawa perubahan yang baik kat diri aku. masih ada peluang untuk aku up pointer. dan mungkin ada hikmah di sebalik semua nie. insyaAllah. satu lagi hal, nak kena urus scholarship pula daaa.. 

Super Senior sebab extend satu semester jadi lah sem7
Super Dupper Senior pula extend dua semester jadi lah sem8

cukup lah jadi Super Senior.
kbai.

Segmen | JOM TAMBAH GENG BLOG

klik banner untuk join
thanks Ika sebab tag MyMy
hadiah dia RM200.. fuyoOo.. untung2 menang RM200.. nda pun dapat RM50 hihi
nak tag macam besa

sorry..
wa dah takda member lain nak di tag
masih baru dalam blogging and dalam proses nak beramah mesra dengan follower lain

Monday, 25 June 2012

Blog Melayu mampu ke peringkat antarabangsa

Tahniah buat Amanz Network kerana berjaya memartabatkan blog melayu sehingga ke peringkat antarabangsa. Amanz Network yang di terajui oleh Aman Firdaus ( founder ) dan beberapa lagi orang terpenting seperti CEO Tekong, Obefiend dan juga Nisa Kay kini mempunyai pengaruh terbesar di dalam sosial media massa terkini.


bangga kejap bila menjadi salah seorang blogger walaupun tak femes mana tapi sebagai blogger, pengaruh di dalam sosial media massa itu sentiasa memberi ruang untuk dipergunakan sebaik mungkin. siapa cakap blogger melayu tidak mampu berdiri sama tinggi sehingga ke peringkat antarabangsa. Amanz Network telah membuktikan apabila mereka mampu menyumbangkan artikel serta memfokuskan kepada perkembangan dunia IT dalam dan luar negara. 

actually ternampak news ni dekat facebook Bro Framstone. siapa yang tak kenal Bro Framstone tue, wa berani tukar domain and hosting blog ini pada bulan hadapan hehe. Bro Framstone merupakan fulltime blogger, selain daripada AriffShah dan juga Aman Firdaus. mereka bermula daripada bawah dengan membawa nama 'blogspot' sehinggalah mampu mendirikan nama yang tersendiri dan mempunyai pengikut yang ramai. nak jadi seorang fulltime blogger bukan mudah, malah mengambil masa serta memerlukan komitmen yang tinggi. 

semalam, Along Xp ada suggest kat aku untuk tukar hosting dan domain, well cadangan yang menarik tapi aku masih mempertimbangkan cadangan tersebut. bukan takut nak bazir duit kalau nak bertukar hosting dan domain tapi aku terfikir.. blog yang aku bawa sekarang ni, mampu bertahan ke selain dari memberi manfaat dan berkongsi pendapat serta pengalaman dengan orang lain? nak lagi aku bukanlah seorang fulltime blogger, aku hanyalah part-time blogger sahaja. 

sekarang nie pun, kehadiran blogger blogger baru ibarat cendawan yang tumbuh selepas hujan semakin berlambak sehingga aku terfikir.. nak jadi blogger nie hanya sebab nak dapatkan duit semata mata ke? ramai yang berblogging sebab nak dapatkan side income daripada iklan iklan yang di berikan, tak salah rasanya cuma kalau setakat nak dapatkan side income tapi tak sungguh sungguh dalam blogging, tak kan ke mana. tapi kalau dah rezeki iklan banyak, alhamdulillah. apa yang aku harapkan, akan lahir lebih ramai blogger blogger lain yang mampu membawa nama Malaysia ke peringkat yang lebih tinggi.

last, tak salah pun sebenarnya nak berblogging. aku tak minat dengan nuffnang semua tue dah even dulu penah juga jadi customer dia hehe tapi sekarang, aku tak tahu blog ni nak fokus arah mana selain berkongsikan pendapat dan pengalaman kecuali dalam tempoh setahun, mungkin blog ini berubah wajah menjadi orang tengah untuk bisnes aku. one day. aku tengah plan nak buat bisnes kat area Kota Kinabalu. bisnes apa? nanti aku kongsikan. keadaan sekarang tak mengizinkan aku untuk melangkah ke hadapan sebab aku masih terikat dengan jadual kuliah dan masih belajar selok belok bisnes. insyaAllah.

 rindu dengan blogger lama. Nelly, Iqbal Hakimi, Syafiq Rosli, Aman, Nazirul Hazwan ~ ramai lagi yang dah mula kurang aktif dengan blog. dulu kemain rajin korang datang blog aku kan. sekarang rajin tweet jak.


:: entah bila ada kesempatan untuk berjumpa dengan Bro Framestone.
:: dah kurang kenal dengan blogger baru sekarang nie..

siapa cakap lelaki hensem tak pandai memasak?

orang cakap 'the fastest way to a man’s heart is through is stomach but what about when it’s him doing the cooking?' anyone? Diva's Universal kini akan mula menyiarkan rancangan realiti bersiri iaitu ' Hot Guys Who Cook' yang menampilkan lelaki lelaki yang mungkin agak familiar di Malaysia, Hong Kong, Singapore dan Filipino dan di kalangan mereka adalah pelakon, model, bekas pemandu F1, hos radio dan DJ. 

they're not just hot guys, the're hot guys who share a passion for cooking and of course, mereka nie sangat sangat suka memasak. in every episodes, mereka bukan sahaja akan menghuru hara kan dapur selain menurunkan ilmu memasak tapi mungkin juga mereka akan berkongsi tips dating dan cerita cinta mereka. ohhh mayyy ~ they're taken already maybe hahaha. 

so, let's meet the hot guys.. kalau macam nie lah, setiap hari aku terpacak depan tv nak tengok dorang memasak. ke tengok muka jak? hehe. well, lumrah alam kalau semua orang suka tengok benda benda yang lawa, cantik, hensem, semart.. jangan cakap aku bajet gatal pula. korang pun, kalau ada bf, sure akan puji mana mana model or artis yang hensem kan? so tak salah pun kalau minat dan tengok. 

Geogre Young 
an actor, a lawyer, half Greek and half Chinese
from Singapore

Henry Golding
winner of Elle magazine's Host of the Year

Erwan Heusaff
business manager and writer

Drew Rivera
half American-Filipino
Basketball player's from Philippines

Alex Young
siapa tak kenal, ketuk kepala korang.
bekas pemandu F1.

Bobby Tonelli
gadget man, American actor, model, 
singapore DJ

Victor Basa
model, host from Filipino

Redza Minhat
from Malaysia
banker, an actor and resident writer

p/s : siapa cakap lelaki hensem itu hanya pandai bermain dengan kata kata cinta sahaja. dorang juga taw memasak. hehe korang macam mana? korang pandai memasak juga ka? ka tukang makan sahaja?
Hot Guys Who Cook start hari nie.. kul 9pm hehe
kbai

update:
every monday, 9PM on channel 702
each episode they will shown 3 hot guys only with they own secret ingredients 

Sunday, 24 June 2012

Segmen | Segmen : I Follow ~ ~ ~

 


like i said before,
 aku tengah merajinkan diri join segmen and blogwalking sekarang.. 
klik banner if nak join.
^^

p/s : 
aku mengharapkan Spain bertemu dengan Germany. aku tak kisah siapa yang menang di antara England vs. Italy tapi come on England. wa dah lama support ur country okayy hehe

Movie | Brave


previous entry, aku dah cakap nak update pasal movie 'Brave' nie.. nampak gayanya musim cuti semester nie aku dah banyak melabur duit kat GSC dan Growball.. tahniah! duit gaji aku dah habis pun. first iklan nie keluar, aku tak minat pun and aku tak expect lansung yang aku akan tengok cerita ni sebab aku bukan suka layan cerita kartun kat pawagam. kat rumah lagi bagus tapi cousin's aku berjaya hasut aku tengok movie nie so layan jak. 

Brave mengisahkan tentang seorang puteri di raja iaitu Merida yang mana sejak kecil lagi telah di latih oleh ayah beliau untuk bermain dengan panah sedangkan di dalam masa yang sama menjalani kehidupan sebagai seorang tuan puteri yang sangat sangat konon nya berdisiplin dan tough di bawah pemerhatian ibunya. 
Merida kemudiannya di paksa untuk mengikut adat di raja yang mana dia seharusnya mengawini mana-mana anak sulung kerabat di raja tetapi dia mengingkari nya dan membantah keputusan ibunya. ibunya sangat bertegas dan berpegang dengan adat di raja tersebut dan tidak ingin Merida melanggar adat berzaman lamanya.. oleh kerana kecewa dan marah dengan sikap ibunya, Merida kemudiannya telah menemui dan membuat perjanjian bersama sama seorang ahli sihir hanya kerana ingin mengubah pandangan ibu nya terhadap 'perkahwinan' tersebut tanpa mengetahui, sihir tersebut akan mengubah keseluruhan hidupnya.  

so, apa yang terjadi lepas tue? korang tengok lah sendiri.. hehe.. cerita nie sebenarnya lebih menekankan aspek kekeluargaan iaitu kasih sayangnya seorang ibu dan dilemma seorang anak perempuan di dalam menentukan masa depannya sendiri. bagaimana kasihnya seorang ibu yang ingin melihat anak perempuan nya bahagia dan berpegang dengan adat kerabat di raja mereka. 

okay fine. some part tue buat aku sedih dan menyentuh hati sebab ibu mana yang tak sayang anak dan inginkan yang terbaik buat anak mereka kan?  terus aku rindu kat mak aku yang sekarang berada kat Kedah. cepat balik mak, My rindu..

adik beradik Merida
Hummish, Hubert, Harris
yang kemudian menjadi anak beruang comel.

sangat comel okayy.. seriously.. like i wanna bite them. can i?

tell me where i can find this little thingy.. they are so so adorable. 


p/s : kira, aku dah beli novel 'Takdir itu milik aku' .. 

Segmen | Segmen : Up Follower & Tambah Kenalan Part II

miss Z berceloteh

segmen ke-4 yang aku join setakat nie..
mood sekarang asyik nak join segmen jak hehe..
klik banner if nak join.

bilangan follower - 33 sebab ni blog baru. yg lama 1019 tapi da terminated
negeri - Sabah

Segmen | Segmen : Kenali Komuniti Blogge

Hello blogger's.. how's your weekend? aku baru lepas menghabiskan masa dengan cousin kesayangan tengok cerita 'Brave' tapi nati lah aku update, tak mampu nak update sekarang sebab tengah fikir benda lain. lepas habis tengok cerita tu, sempat gak berborak dengan adik adik aku pasal 'Blogger' zaman sekarang. hah! tue pun nati aku akan update juga. not now.. so once i reach home, tetiba dapat assignment dari dia  nie.. entah apa angin dia pergi tag aku, tapi syukurlah sebab akhirnya dia update juga blog yang dah mula bersarang tue.. siap salin kulit lagi hehe.
Thanks Achie.


klik header if nak join, tapi jom lah join. header free ok.. 
aku suka dengan nota kaki dari tuan punya  belog tue..
Selamat bersegmen dan selamat berkenalan pada semua blogger...together we stand under one roof and support our blogger action !!  

Saturday, 23 June 2012

Segmen | Segmen Bloglist Julai-Ogos 2012 by Miera Atiera

Aku bukan angkuh
dengan cinta mu..

Aku bukan menidakkan
cinta mu..

Aku hanya tidak ingin
menjadi hamba cinta mu
yang tidak halal
bagi ku..

Maaf..
aku terlalu naif..

Pinanglah daku dengan lafaz
'Bismillahirrahmanirrahim'






jom join segmen nie..
klik banner. 


hujung minggu di habiskan masa bersama cousin cousin kesayangan tengok movie 'Brave'

Brave by Disney Pixar

Segmen | Segmen Tambah Follower Blog


dua hati nak join tapi bila tengok deadline 24hb June 2012 maka gagahkan diri juga join.
klik banner if nak join.
jom blogwalking..

Oh My Novel | Seandainya ....


berhempas pulas aku menghabiskan bacaan novel nie dari pagi sampai ke maghrib. semuanya dalam masa satu hari jak. novel setebal 886 muka surat dan ini lah pertama kali aku baca novel yang tebalnya melebihi 560 muka surat. gigihnya tak gigih.. 

Novel karya Rys Areesa yang mana memaparkan sinopsis ringkas membuatkan aku tertarik untuk membaca buku ini sedangkan aku dah target nak beli novel 'Jodoh itu milik kita' .. takpa. esok boleh beli. jalan cerita novel kali nie agak lain daripada yang lain sebab setiap penceritaan watak itu di kupas secara mendalam dan satu persatu. terasa macam layan drama versi novel pula. 

permulaan bacaan agak berat dan banyak flashback sampai aku give nak habiskan bacaan hari nie juga.. dan latar belakang penceritaan banyak di habiskan di tempat kerja Nur Dhila Areena dan Wan Zaharris. almost setengah buku baru lah aku boleh catch up keseluruhan cerita bila mana WZ akhirnya melamar Areena. *happy bila WZ propose Areena*

dalam cerita ni, Areena dan WZ banyak bermain tarik tali dengan perasaan masing masing, di mana WZ sendiri bila terlajak mengatakan perasaannya sebenar kemudian di cover dengan gurauan menyebabkan Areena yang sentiasa berahsia dan memendam perasaan berfikir adakah dia seorang yang bertepuk sebelah tangan sedangkan hatinya benar benar menyintai WZ namun dia berpegang dengan prinsip serta harga diri nya.. mana mungkin dirinya menjadi seperti 'perigi mencari timba' apabila dia telah pasti dengan perasaanya terhadap WZ dan menunggu kepastian daripada WZ untuk menyatakan cintanya secara terus terang tetapi dia dibiarkan terkapai-kapai, setia menanti cinta WZ. 

keadaan di sulitkan apabila WZ sentiasa menduga Areen dengan kisah 'Husna' dan 'girlfriend' nya yang lain. dia ingin menguji ego Areena sedangkan dia sendiri berperang dengan perasaan dan ego nya sendiri. kehadiran kekasih lama Areena iaitu Zaharris Arman juga meragut ketenangan dan menduga perasaannya yang sentiasa berlagak tenang walau di hadapan sesiapa. 

namun begitu, WZ sendirinya sebenarnya terikat dan dilemma dengan kasih di antara ibu dan hati nya sendiri. hati seorang lelaki mana yang tidak tergugat apabila dia sanggup mengorbankan cintanya demi kasihnya terhadap ibu nya yang tidak mahu dia bermenantukan orang luar daripada KL akibat dendam dan trauma di tinggalkan suaminya dahulu. 

seterusnya, kisah Areena beralih kepada lembaran baru apabila dia memulakan hidup baru bersama Shamsul Azhar dan kemudian di datangi dengan watak Nabila yang mula mengganggu ketenangan rumahtangga serta menduga kesetiaan Shamsul Azhar terhadap Areena di saat Areena mula sedar daripada realiti kehidupannya yang sebenar dan mula membuka pintu hatinya buat suaminya. 

ending cerita nie memang straight forward jak berbanding permulaan yang agak meleret dan berat tapi masih tidak terjangka dengan kesudahannya di penghujung cerita. 

best? memang best sangat sangat. buku nie banyak mengajar aku tentang beberapa perkara tapi rasanya lebih baik korang jak baca dulu.. 

Tak semestinya kita dapat memiliki apa yang dipilih oleh hati kita sendiri.. dan tak semestinya yang bukan pilihan hati kita itu tidak baik untuk kita. mungkin ada hikmah di sebaliknya. 

Friday, 22 June 2012

Oh My Novel

terkesan dengan entry kira pasal novel maka aku pun gatal hati nak update pasal novel juga. tapi aku review secara kasar jak. tak mampu nak review secara keseluruhan sebab aku tak habis baca lagi hehe.

aku start baca novel since form 2 and novel pertama yang aku baca ialah 'Ombak Rindu'. itu pun pinjam dari kawan. sampai sekarang aku masih terkesan dengan watak Hariz yang sangat sangat romantik.then novel kedua ialah 'Bicara Hati' yang di pinjam dari jiran rumah. satu hari jak aku baca sampai nangis nangis. ok! feeling sangat. then naik form 3, aku baca novel 'Masih Ada Rindu'. aku ingat lagi,aku baca novel tu sampai nangis nangis dalam kelas ERT. cikgu ajar kat depan, aku sibuk nangis kat belakang layan novel. itu lah antara novel kesayangan aku sampai sekarang. plot yang ringan dan meruntun jiwa. kalau baca balik, sure aku nangis.
the other's is.. Rindu Yang Pergi, Cinta Pertama, Berikan Cintamu, Adam dan Hawa, Lagu Rindu, Mimpi Yang Pasti, Rela Menanti, Jalinan Kasih, Seredup Kasihmu, Yang Terindah, Hatimu Untuk Siapa, Setia Menanti, Bisikan Rindu, Seindah Memori, Pesona Rindu, Sepi Tanpa Cinta, Mencari Cinta, Kabus Kasih, Sedetik Cinta, Pelabuhan Kasih, Tak Seindah Mimpi, Gerimis Di Hati, Sambutlah Cintaku, Cinta Marissa, Sukma Rindu, Selaut Kasih, Arjuna Hati, Arca Kasih, Nota Cinta Buatmu, Rindu di Kalbu, Epilog Cinta, Hamparan Kasih, Kau Kekasihku, Manisnya Cinta, Gemersik Kalbu, Akhir Yang Indah, Cinta Aku Seadanya.

yang lain aku tak ingat. banyak lagi sebenarnya tapi dah lupa lupa pun tajuk nya. semua novel yang aku baca ialah keluaran Alaf21 dan penulis yang selalu menjadi pilihan aku ialah Fazie Hanna, Anis Ayuni, Lily Haslina Nasir, Norhayati Ibrahim, Damya Hanna.

tapi itu dulu. sekarang ni aku dah bertukar selera pula ke Buku Prima , Kaki Novel dan Karya Seni..  itu pun sebab housemate aku yang kaki novel. aku stop baca novel bila masuk semester 1 sampai lah habis semester 6, baru lah aku mula giat baca novel macam dulu. so far selain dari novel Alaf21, aku dah layan novel Cinta Ini Milik Kita, Betulkah?, Cinta Awek Pakwe, Kau Aku Kita, Hingga Hujung Nyawa .. yang lain pun aku tak ingat sebab pinjam novel member jak hehe. 

satu lagi, dalam banyak banyak novel yang aku ada, novel 'Seandainya' lah yang panggil tebal pernah aku beli iaitu 886 m/s gilerrr.. makan masa 2 hari nak baca. selalu dalam masa sehari jak aku da habis baca. apa pun, sekarang ni target aku nak cari novel novel nie pula tapi aku tak jumpaaaa. urghh! 

  










walau aku baca novel pun, tak penah juga aku terlepas baca Al-Quran. Mak cakap, apa lah guna baca novel sampai nangis nangis kalau baca Al-Quran pula tak pernah nangis. Aku pernah baca tafsir Al-Quran sambil  nangis bila pengertian yang tersurat sangat sangat menyentuh hati aku. 

p/s : ahad nie maw cari novel 'Andai Itu Takdirnya' 

Thursday, 21 June 2012

Tak kenal maka tak cinta | Abraham Lincoln - Vampire Hunter

 hari ini entry bukan berada dalam keadaan sastera. aku hanya bersastera bila aku dah terasa nak merepek semacam jak hehe. berdasarkan entry yang ke 1000 semalam, aku dah cakap nak update pasal movie Abraham Lincoln | Vampire Hunter. excited jak aku bila adik aku ajak nak tengok cerita tu sebab tajuk dia macam best and nama 'Abraham Lincoln' tue pun agak familiar di pendengaran aku.


well, aku selalu perasan dengan gambar ni tapi aku tak tahu siapa dia di sebalik gambar ini. rupa rupanya dia ialah Abraham Lincoln iaitu Presiden Amerika Syarikat yang ke-16 yang menuntut hak kebebasan bagi rakyatnya. itu adalah realiti tapi dalam cerita 'Abraham Lincoln | Vampire Hunter nie watak nya di gambarkan sebagai seorang pemotong kayu yang meneruskan hidup setelah kematian ibu nya yang di bunuh oleh vampire dan bercita-cita untuk menjadi peguam bagi memperjuangkan nasib mereka bagi mendapatkan hak kebebasan rakyat selain daripada untuk membalas dendam terhadap vampire.

permulaan cerita, agak baik sampai aku balik balik tutup mata bila part bertarung tu bermula. bukan apa, aku penakut. hohoo.. first impression aku, dorang bertarung mengalahkan aksi cerita 'Matrix' hehe. seriously, korang tengok lah, confirm tak duduk tenang nak lagi part dorang berlawan dekat padang dan berada di antara ratusan kuda kuda yang berlari. terasa macam 'efek' tu agak melampau pun ada juga tapi memang menarik. kemudian, part mereka berlawan di rumah Adam iaitu ketua segala vampire pun best sebab ada aksi ala ala 'Matrix' sampai lah klimaks nya berakhir dengan pertarungan di atas keretapi. mantapp!
di sebalik wajahnya sebagai pembela rakyat, dia ialah pemburu pontianak yang menuntut pembalasan bagi kematian ibunya. Abe di latih oleh Henry Sturgess iaitu salah seorang vampire yang mencari pelapis untuk menuntut pembelaan juga tapi di atas sebab tertentu dia tidak dapat membunuh Adam, maka dia menerima dan melatih Abe untuk menjadi pemburu vampire. 

pertengahan cerita nie banyak sangat bertarung dan yang terakhir sekali berakhir dengan peperangan di antara manusia dengan askar vampire. jalan cerita dia tak membosankan sangat sebab berkait rapat dengan realiti kehidupan Abe yang sebenar iaitu bagaimana dia menjadi Presiden Amerika dan bermati-matian memperjuangkan nasib bangsa lain. 
Henry Sturgess orang yang bertanggungjawab membentuk dan melatih Abe menjadi pemburu vampire. hensemm! nampak sangat aku lagi minat Henry dari Abraham Lincoln dalam cerita ni hehe. cerita ini juga mengajar aku sesuatu..
Abraham Lincoln menjadikan rakyat sebagai individu yang perlu mendapatkan perhatian. dia mengajar bagaimana sebuah kebebasan adalah hak setiap orang untuk mendapatkannya.
apa pun, cerita ni memang menarik sebab kalau aku tak tengok cerita ni, sampai sekarang aku tak tahu siapa tu 'Abraham Lincoln' hehe. jadi, pergi lah ke pawagam yang berdekatan sekarang. tak rugi pun beli tiket untuk movie nie. 


p/s : pesan aku,kalau nak pergi tengok wayang pun, jangan lah setakat pakai boxer dan singlet sahaja. tahu lah tengok movie ni kira acara santai tapi agak agak laa bro. 

Spontaneous Thursday #3

" Aku bukan budak sastera. tapi aku budak perdagangan "

p/s : kemain adik aku pi bahan aku kat facebook. dia cakap, ' bersastera nampak'.. pelempang nak? kau nak hairan kenapa kalau entry aku kemain berSastera? kau kenapa?


apa beza Spontaneous Thursday dan Wordless Wednesday nie?

 Spontaneous Thursday - adalah ayat
Wordless Wednesday - hanyalah sebuah gambar

Wednesday, 20 June 2012

the more you give, the more you get.

who's believe it? i do. i do. i do.

tiba-tiba hari ini aku..
hanya mampu senyum dan ketawa. ketawa bukan sebab gelakkan betapa bodohnya
kau menjadi hamba cinta. maaf. sebab aku pun pernah jadi hamba cinta.
tetapi ketawa sebab aku tidak lagi mampu menjadi hambanya. menjadi hamba buat
Dia sahaja yang aku mampu.

kau. kau jangan terlalu angkuh dengan apa yang kau ada sekarang.
kalau itu yang direncana kan untuk kau oleh Dia, maka aku bersyukur.
bersyukur kerana jodoh kamu panjang. wallahualam.

aku bukan bajet islamik atau cinta islamik. maaf.
walau aku tidak sesempurna sebagai seorang muslimin pun,
sekurangnya, aku masih sedar. waras.
kesedaran itu ada di dalam diri aku.
'baguslah kalau kau sedar. memang padan dengan diri kau'
itu yang kau kata kan dengan aku.
ya, alhamdulillah aku sedar tapi aku kasihan dengan kau
sebab kau masih belum sedar lagi sehingga sekarang.
kenapa ya?

kau mentertawakan aku kerana kehilangan cinta.
terima kasih.
bukan cinta itu yang aku kejar. aku tersilap.
'ya, memang kau silap, bodoh'
berapa kali kau nak cakap aku bodoh? cantik tapi suka mencarut.
aku mencarut, tapi bila ingat diri sendiri 'perempuan',
agaknya cacat lah pendengaran orang lain bila dengar perempuan mencarut.
'jangan berlagak kolot.. ini zaman moden. semua mencarut,termasuk perempuan'
terpulang lah. kau cukup lawa di mata semua lelaki tapi sayangnya mulut kau
mencacatkan pemandangan itu. kesian.

oh,terlupa..
maaf.
budi yang kau tabur pada aku,
aku tidak dapat balas dengan cinta.
cinta aku tidak setara dengan budi.
aku tidak mampu menerima, maka aku menolak dengan baik.
aku tidak dapat memberikan kau cinta aku, maka aku balas dengan doa.
doa yang sentiasa mengiringi mu.
insyaAllah.
kamu beruntung kerana mereka menyayangi kamu..
sentiasa mendoakan kamu walau di mana sahaja.


p/s : he caught me. kantoi bersastera di facebook. 
hahaha aku bukan budak sastera. tapi aku budak perdagangan. maaf. ayat aku hanyalah ayat budak perdagangan bukan indah dan berbunga seperti budak sastera.

Monday, 18 June 2012

Redha tetapi tidak ikhlas

seringkali kita merasakan kita sudah redha dengan ketentuan daripada-Nya tapi pernah kah kita ikhlas dengan ketentuan tersebut? bila mana kita rakan sekerja kita mendapat kenaikan pangkat, kita mengucapkan tahniah dan mungkin bukan rezeki kita untuk mendapat kenaikan pangkat tersebut. redha. tapi hati kita pula menidakkan keredhaan tersebut. bagaimana? kita masih iri hati, kita masih merasa cemburu, kita masih menyimpan perasaan dengki sedangkan kita pernah berkata, 'Tahniah kerana mendapat kenaikan pangkat.. sudah rezeki awak, setimpal dengan usaha yang awak lakukan.' tapi kata-kata tersebut hanya manis di mulut, tetapi hati sendiri tidak ikhlas untuk berbuat demikian. kenapa kah?

bukan semua orang mampu untuk ikhlas di dalam meredhakan sesuatu perkara. saya sendiri tewas dengan perasaan tersebut. saya redha menerima dan memaafkan dia tetapi ikhlaskah saya di dalam keredhaan tersebut kalau saya masih membenci dan mengungkit perkara lalu? ikhlas bagaimana kah yang di cari? ikhlas bagaimana kah yang di tuntut sebenarnya dalam Islam?
ikhlas merupakan salah satu daripada pelbagai amalan hati. malahan ikhlas berada di barisan permulaan dari amal-amal hati. sebab diterimanya pelbagai amal tidak akan menjadi sempurna kecuali dengan ikhlas. maksud ikhlas di sini adalah menghendaki keredhaan Allah SWT dengan suatu amal, membersihkannya dari segala noda individu mahupun duniawi. tidak ada maksud yang lain untuk melakukan suatu amal kecuali kerana Allah SWT dan demi akhirat.

redha pula ialah menerima dengan rasa senang dengan apa yang diberikan oleh Allah SWT berupa peraturan ( hukum ) mahupun qada' atau sesuatu ketentuan daripada Allah SWT. berdoa lari dari dari suatu waba' dan bencana itu bukan bermakna tidak redha. redha itu ialah buah iman kepada Qada dan Qadar. ia adalah latihan kerohanian. menurut Ibn Rajab, qadha itu tercapai apabila kita peka dengan percaturan Allah jauh lebih baik dari percaturan kita, perancangan Allah jauh lebih baik dari perancangan kita, kemudian meyakini disebalik musibah dan ujian itu adalah untuk mendapat cinta agung dari Allah SWT.

berbalik kepada keikhlasan saya di dalam meredhakan sesuatu perkara, ternyata niat saya mengikhlaskan sesuatu perkara tersebut bukan kerana Allah SWT tetapi hanya menuruti tuntutan nafsu sahaja sedangkan redha itu ialah merasakan tunduk dan patuh dengan segala kelapangan dada bahkan dengan gembira dan senang menerima syariat yang digariskan oleh Allah SWT dan Rasulnya. oleh itu, ikhlas ialah melaksanakan taat semata-mata kerana Allah sendiriNya, bukan di maksudkan memperolehi kebesaran dari manusia, ataupun penghormatan. dan bukan pula untuk memperolehi sesuatu keuntungan dunia atau menolak sesuatu bencana keduniaan.

dan firman Allah SWT yang bermaksud :
" Dan alangkah baiknya jika mereka redha dengan apa yang Allah dan Rasulnya berikan kepada mereka sambil mereka berkata : ' Cukupla Allah bagi kami, Ia dan Rasulnya akan berikan pada kami kurnianya, Sesungguhnya pada Allah kami menuju".
( Surah At Taubah : Ayat 59 )

tanya diri kita semula, pernahkah kita redha tetapi ikhlas di dalam meredhakan sesuatu perkara tersebut. renung-renungkan dan selamat beramal bagi kebaikan di dunia dan juga di akhirat. hati yang redha tetapi tidak ikhlas akan sentiasa di selubungi perasaan hasad dengki dan benci. lawan bagi ikhlas ialah RIAK. 

Firman Allah SWT yang bermaksud : 
" Yang demikian itu kerana sesungguhnya mereka ( yang munafik ) berkata kepada orang -orang yang dibenci terhadap apa-apa yang diturunkan oleh Allah SWT ' Kami akan tuntut kamu dalam sebahagian urusan kamu', Tetapi Allah mengetahui rahsia mereka". 
( Surah Muhammad : Ayat 26 )

patut pun hati masih merasa benci. Ahhh khilaf nya diri sendiri. siapalah kita tanpa Dia.


p/s : Achie ! pinjam gambar yaa.. 

Saturday, 16 June 2012

kbai my blog


Happy ahad day!
dari tadi asyik taip tittle yang sesuai last and tekan button backspace jak, last last nah! tu dia.. nda taw apa lagi title yang ngam untuk entry kali nie.. muka happy semacam dari semalam macam ada something jak kan hehe well, semalam aku dah berjaya import semua post daripada blog lama hehe Yay! i made it..  tapi hanya mampu import blog post jak lah, bukannya followers haha.. followers sekarang nie pun less than 30+  hehe 
so now, i have 994 post's including post yang daripada blog baru. wahhh gilerr banyak entry aku buat dulu dulu haha kaki blogging ka orang rajin update entry? since aku dah import semua post's lama ke blog baru ni, maka dengan ini aku nak isytiharkan bahawa blog lama tue akan di delete huhu hanya tinggal kenangan di blog ini sahaja. 
aku mula berblogging sejak tahun 2010 lagi, bermula daripada bulan May.. itu pun sebab aku terikut-ikut dengan kazen aku yang masa tue sibuk juga dengan blog dia.. so aku pun nak buat laa.. bila tengok balik entry entry lama, macam tak percaya pula, gaya penulisan aku dah makin maju 'sedikit' but much better than before laa haha 
starting from December 2010, aku dah semakin rajin buat entry dan serius dalam blog sehinggalah awal tahun 2010.. masa tu gak followers dah mencanak naik sebab masa tue aku pernah buat segmen, GA dan juga selalu hack blog orang untuk di ubah suai.. seriously, blog lama tu terlalu banyak kenangan buat aku sebab orang kenal aku melalui header aku yang kadang-kadang orang geli nak tengok kot.. melalui header tue juga lah identiti aku mula terbentuk. seorang blogger Sabahan's yang selalu update entry by using Sabahan's language.. seorang blogger yang ketika itu berumur 20 tahun tapi muka macam baru lepas habis SPM.. seorang blogger yang bukan retis tapi friendly sampai jadi tourist guide.. dan juga terkenal sebab header cicak hijau.. That's me.. 



penulisan aku tidak serius sangat sebab blog aku more on personal.. so language yang aku guna ialah bahasa kasar hehe tapi sekarang ni pun dah bercampur dengan BI hoho practice untuk MUET nie.. oh blog lama.. banyak sangat kenangan laa. macam nda sampai hati nak delete pun ada.. selama aku stop berblogging, aku selalu juga blogwalking ke blog member lama.. and contact via Twitter or Facebook.. ada juga yang terus lost contact but syukur alhamdulillah.. aku dapat juga jumpa mereka balik ~ mereka yang masih ingat dengan blog lama aku.. and masih ingat dengan aku.. 
so, itu cerita tahun 2011.. sekarang 2012.. aku dah 21 tahun pun but gaya penulisan aku masih macam dulu hehe tiada apa yang berubah melainkan blog sahaja.. tiada sudah indentiti lama aku.. blog baru ini hanya lah sebagai penghubung untuk member lama lama sahaja.. serius dalam blogging? mungkin tak.. hehe cukup lah dengan ada nya blog ini, ukhuwah  itu akan sentiasa terjalin di antara aku dan mereka..

bye bye blog lama.. 

Kak LM cakap 
 ada kasut tumit tinggi dan cermin mata tu macam melambangkan nama tuan blog..miszydian..simbolik


Untunglah kena wish oleh Erra Fazira


Selamat Hari Jadi buat kakak angkat kesayangan ku ~ Kak Iera

birthday kak iera sama dengan birthday adik bongsu aku.. haha tapi boleh2 aku lupa wish birthday adik sendiri, padahal birthday Kak Iera pula yang aku ingat hahaha 


untunglah birthday dia kena wish oleh Erra Fazira tue hehe ok lah sebab artis macam tu tak sombong and friendly hehe.. kalau birthday aku nanti, aku harap laa Fizo Omar dan Amran Ismail akan wish hahaha btw, kak iera kesayangan saya.. semoga kakak sentiasa di murahkan rezeki, sentiasa sihat, sentiasa gembira dan cepat2 kawen yerr kak.. yang penting, semoga ukhuwah di antara kita akan sentiasa berkekalan walaupun berjauhan dan pernah berjumpa sekali jak.. Last but not least, may Allah showers you with His blessed kaka..
oh lupa pula.. macam mana kami boleh jadi rapat and dah jadi macam family sendiri? baca sini yerr..

bila nak datang Sabah lagi nie kak? hehe 

Mama, Dady kirim doa buat kaka..selamat hari jadi dari kami sekeluarga.. salam kejauhan dari Sabah. 

Ibarat kecik jak dunia ini rupanya


Happy saturday people! 
 jyeahhh! ucap selamat sebab hari ni aku berjaya bangun awal tapi tido balik nampak muka happy semacam tue? did u see that? see? HoHoo i'm back! rasanya mana mana member blogger lama aku mesti taw trademark aku dulu ialah asal weekend jak, update entry dengan muka baru bangun tidur belum basuh muka ketara sangat kaki blogging Hehee. orang cakap kalau nak tengok muka pure seseorang tanpa make-up ialah lepas bangun dari tidur pada waktu pagi HeHee.. look alike young. syukur alhamdulillah. 

percayalah bahawa ini adalah entry tadi pagi yang tidak sempat di publish sebab ketiadaan WiFi jiran hehe.. 

back to the story, secara am nya aku telah berjumpa dengan beberapa orang blogger yang mungkin secara kebetulan atau mungkin sudah di takdirkan untuk berjumpa. antaranya ialah classmate aku sendiri, schoolmate, dan juga yang memang sudah di rancang untuk berjumpa iaitu Cikgu Fiq dan Kak Iera. tapi ada satu lagi, yang paling tidak di sangka sangka iaitu housemate aku juga ialah blogger dan follower blog lama aku dulu. 

Oh Kira! kenapa baru sekarang aku menyedari perkara ini? kenapa? last semester, aku dan Kira ialah housemate.. kami pun jarang jarang tegur sebab aku bukan selalu ada di rumah tue dan kekadang aku pun naik segan nak tegur sebenarnya hahaha cuma ada lah beberapa kali kami berborak sampai nda sedar diri pasal cerita hantu di UiTM KK kunun haha. 

so, macam mana aku boleh taw dia nie blogger dan follower lama aku? daripada blogger lain juga, Achie hehe. actually aku terbaca satu post lama dia, pasal apa ntah.. then dia ada mention nama Kira. bila aku preview profile tu.. weyyhh! housemate ni. whaatdaaaa?? haha kecik boss dunia blogging nie.. patut pun nama Kira Kekuri ni semacam familiar jak dan patut pun dulu Kira cakap dia macam pernah tengok aku hehe rupanya dia pernah ikut satu segmen yang aku buat dan dari segmen tu juga lah aku kenal dengan Achie kat blog. kann?

header lama yang trademark aku juga. 

excited aku terus bila dapat taw ex-housemate adalah blogger. haha kenapalah baru sekarang ni aku dapat taw.. kenapa bukan dari last semester? kalau nda, kompom lah dunia kami sama sebab blogger kan.. well Kira, nanti kita jumpa yaaa.. kalau turun KK tu, roger roger jak haha.. 

Siti Syakirah

Kira comel. hehe pinjam gambar dari fb jap hehe
Reserved | Copyright | Template Edited by She Little Sunshine. All Rights Reserved © 09 November 2017